تصویرنامه| فناورانه‌های قشم و رونق «زمین‌گردشگری» ایران

تصویرنامه| فناورانه‌های قشم و رونق «زمین‌گردشگری» ایران


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 76489
ظرفیت‌های ناشناخته کشور در حوزه زمین‌گردشگری توسط طرح توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه معدن معرفی می‌شود تا اقتصاد آن شکوفا شود.

صنعت زمین گردشگری مهمترین بخش از برنامه‌­ریزی­‌های اقتصادی و توسعه پایدار بسیاری از کشورها را تشکیل داده است. نخستین و مهم‌ترین گام اما در صنعت ژئوتوریسم، شناسایی و معرفی پدیده‌­های جذاب طبیعی به مخاطبان خود به شمار می‌رود.

بر همین اساس طرح توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معرفی و ترویج ظرفیت‌های ناب و ناشناخته زمین‌گردشگری را با انتشار سلسله مستندهای آگاهی بخش تحت عنوان «رخساره زمین» از چندی پیش آغاز کرده است. قرار است در تازه‌ترین قسمت از این مستندها، به زیبایی‌‌های جزیره قشم و ظرفیت‌های زمین‌گردشگری این جزیره پرداخته شود.

شناخت ویژگی‌های زمین‌گرشگری جزایر

کامبیز مهدی زاده مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌­های زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از فرهنگ‌سازی و معرفی ظرفیت‌های نهفته ژئوتوریسم با تولید این مستندها گفت و ادامه داد: در چهارمین قسمت از مستند رخساره زمین که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تا کنون 4 قسمت از آن در اختیار مخاطبان قرار گرفته، به معرفی ویژگی‌های منحصر به فرد جزیره زیبای قشم پرداخته شده است.

توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری

اما در این میان توسعه فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی و معدن بر اساس اسناد بالادستی کشور موضوعی پراهمیت است. مقام معظم رهبری نیز در دیدار با مسئولین عالی رتبه نظام بر اهمیت بخشیدن به جزایر تاکید کردند؛ این طرح نیز در همین راستا گام برداشته و تلاش می‌کند تا علاوه بر معرفی فرصت‌های نوآورانه جزیره‌ها، گامی در راستای توسعه فناوری‌های زمین شناسی و معدن برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بردارد.

مهدی‌زاده انتشار مستندهای رخساره زمین را اقدامی در همین راستا دانست و گفت: در نخستین گام، مستند هرمز، جزیره رنگ‌ها را به نمایش درآورده و در گام بعدی از مستندهای باداب سورت، پلکان زمین و گل­فشان، جوش و خروش زمین رونمایی شد.

در حال حاضر چهارمین قسمت از این مجموعه مستند، تحت عنوان قشم، جزیره پدیده‌­ها  نیز با هدف معرفی و شناساندن جاذبه‌­های ژئوتوریسم و ایجاد اشتغال پایدار از طریق ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه فناوری تهیه شده است. در این مستند برای نخستین بار در تاریخ کشور تصاویر غار N3 و چند ژئوسایت به نمایش در خواهد آمد.

این مستند که 6 مرداد ماه سال جاری رونمایی خواهد شد برای اولین بار در آن زیبایی جزیره­ای را که از 22 کشور دنیا بزرگ‌تر است به تصویر خواهد کشید، جزیره‌­ای که مملو از عوارض و پدیده­‌های زیبای زمین شناختی است.

جزیره پدیده ها و فرصتی برای زمین گردشگری

زمین گردشگری علاوه بر این که فرصتی برای توسعه گردشگری جهانی و اقتصاد پایدار ایجاد می کند، به حفظ ویژگی های مکان نیز کمک می کند.

جزیره قشم به عنوان یکی از مهمترین جزایر ایران، تجربه بسیار خاص و منحصر به فرد از یک محیط طبیعی بکر را ارائه می دهد.

جزیره قشم یک ژئوپارک ملی است که به عنوان مقصدی مهم برای زمین گردشگری به شمار می رود. اما جزیره قشم هنوز فرصت های بسیاری در خود دارد که توسعه نیافته اند.


مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
رویکرد نوآورانه به ظرفیت‌های نهفته زمین| درباره زمین‌گردشگری چه می‌دانیم
رویکرد نوآورانه به ظرفیت‌های نهفته زمین| درباره زمین‌گردشگری چه می‌دانیم
00/03/29 - 16:24
احداث «برج تخصصی فناوری علوم و صنایع دریایی قشم» آغاز شد
احداث «برج تخصصی فناوری علوم و صنایع دریایی قشم» آغاز شد
98/02/04 - 12:29
احداث «برج تخصصی فناوری علوم و صنایع دریایی قشم» آغاز شد
احداث «برج تخصصی فناوری علوم و صنایع دریایی قشم» آغاز شد
98/02/04 - 07:56
بیشتر بخوانیم